1991 Aprilia Pegaso 600

0

Vybrat správnou pneumatiku na motorku není jen tak. Kromě technických parametrů, správný výběr pneumatiky také určuje její užití a typ motocyklu. Na enduro motorku, se kterou chcete jet do pouště, se závodní lepivé slicky zkrátka moc nehodí (teda pokud nemáte přestavbu).

Přinášíme proto přehled, jaké pneumatiky pro Aprilia Pegaso 600 vybrat, včetně popisu technických parametrů a jednoduchého rozdělení dle jízdního stylu/využití.



Model motorky: Aprilia Pegaso 600
Rok výroby: 1991
Výkon: 45.00 HP (32.8 kW) @ 7000 RPM

Rozměr přední pneumatiky: 100/90 R19 Koupit na Alza.cz | Koupit na NejlevnějšíPneu.cz
Rozměr zadní pneumatiky: 130/90 R17 Koupit na Alza.cz | Koupit na NejlevnějšíPneu.cz

Zobrazit ceny dostupných pneumatik Aprilia Pegaso 600.





Uvedené údaje čerpáme z technického průkazu k danému modelu. Nicméně pro jistotu doporučujeme kontrolu vlastního „techničáku“, protože motorka může mít rozdílné pneumatiky pro jiné trhy kde se prodávala.Vybrat pneumatiku na motorku někdy může být opravdu „zábava“. Proto jsme pro Vás připravili krátké rozdělení jak a podle čeho vybírat. Nejdříve začneme základními hodnotami a vysvětlíme metodiku rozměrů. Následně se podíváme na směsi pneumatik a poradíme, které se hodí na jaký typ motocyklu.

Co značí rozměry pneumatik a jak se její rozměr měří?


Nejběžnější formát zápisu rozměru pneumatiky vypadá takto: 180/60/17 TL ZR a jak už dává forma zápisu tušit, první je šířka pneumatiky, druhé výška profilu a poslední číslo značí průměr ráfku, pro který je pneumatika určena. Pneumatika může být také označena doplňkovými písmeny jako TL, ZR, W apod.
Rozklad zápisu pneumatiky pak vypadá následovně:
První číslo: 180 – šířka běhounu udávána v milimetrech
Druhé číslo: 60 – výška pneumatiky, v procentuálním poměru vůči šířce pneumatiky/běhounu. V tomto případě se tedy jedná o 60 % z šířky 180 milimetrů, což dává výslednou výšku 108 milimetrů.
Poslední číslo: 17 – rozměr ráfku udávaného v palcích (2,54cm). Tedy pneumatiku s koncovým označením 17 na ráfek 16“ ale ani 18“ nenavléknete.
Označení TL znamená TubeLess – což v překladu značí bezdušovou pneumatiku a zejména v segmentu sportovních a silničních pneumatik je toto již standard.
Označení TT naopak značí Tube-Type což je klasická pneumatika s duší, která se dnes využívá zejména pro terénní motorky.
Doplňkové označení ZR poté určuje rychlostní index pneumatiky.Označení ZR se však používalo zhruba do poloviny 90. let, kdy znamenalo „High Performance“ pneumatiky pro sportovní jízdu. Nyní se přešlo na klasické abecední označení V, W, Y apod. ale několik výrobců dané označení ZR stále používá.
Nejběžnější rychlostní indexy užívané na cestovních a sportovních motocyklech jsou:

  • H – max. 210 km/h
  • ZR – max. 240 km/h
  • V – max. 240 km/h (nově používané označení namísto ZR)
  • W – max. 270 km/h
  • Y – max. 300 km/h


K rychlostním indexům se také často přidává hmotnostní index/index nosnosti pneumatiky. Ten je označován číslem mezi 21 (82,5 kg) až po 79 (437 kg). Nejčastěji ale můžete u motocyklových pneumatik vidět indexy 69 (325kg).
A aby toho nebylo málo, dalším doplňkovým označením může být M/C – což znamená jen MotorCycle (pneumatika pro motorku).
Nařízení ECE R 75, které se týká označení pneumatik pro výrobce, ale neupravuje kompletní zápis pneumatiky distributorem. Jenom podmínky označení pro výrobce. Proto ne vždy naleznete kompletní výpis parametrů v názvu pneumatiky, ale je lepší ověřit u prodejce nebo výrobce rychlostní a hmotnostní indexy.
Celkový zápis pak může vypadat třeba takto 180/60/17 M/C TL 69 ZR – což může působit až strašidelně. Ale díky našemu popisu již víte, že byl nejspíš jenom kreativní prodejce při popisu pneumatiky.

Jakou vybrat směs motocyklových pneumatik?


Jednou z nejdůležitějších věcí, kterou byste měli při výběru pneumatiky pro motocykl zvážit, je volba správné směsi. A tu nejlépe vyberete podle svého jezdeckého stylu a využití motorky.
Pneumatiky jsou vyráběny v několika variantách směsi a každá se hodí na něco jiného. Obecně však lze říci, že čím měkčí směs – tím lepší přilnavost za tepla. Ale také mnohem menší výdrž (kilometrový nájezd) a zpravidla také horší odvod vody nebo i podprůměrné vlastnosti, pokud není pneumatika zahřáta.
Posledních pár let proto výrobci pneumatik přišli s kombinací 2 až 3 směsových běhounů. Kde kombinují jak dobrou přilnavost, tak relativní kompromis v případě dojezdů.

Jak tedy vybrat správnou směs a jaké pneumatiky obout?


Závodní pneumatiky, tzv. slicky – pokud je většina vaší jízdy na okruhu, nemá smysl rozmýšlet nad jiným typem pneumatik, zvlášť pokud na okruh jezdíte s motorkou v dodávce nebo na „podválu“. Občas se sice najdou hazardéři, kteří závodní okruhové pneumatiky jezdí v normálním provozu, ale je potřeba si uvědomit, že jednak v případě nehody budou policisté a pojišťovna dělat problémy (a to oprávněně) a za druhé, že zahřání těchto pneumatik na „pracovní“ teplotu tak aby fungovaly, je někdy opravdu náročné. Závodní pneumatiky bez homologace na silniční užití tedy rozhodně nedoporučujeme.

Sportovní pneumatiky – často nejoblíbenější varianta pro supersportovní a rychlé cestovní motorky. V zásadě je jedno, jestli jezdíte modely GSX-R od Suzuki, Ninja od Kawasaki nebo třeba R1/R6 od Yamahy. Pneumatiky v tomto segmentu patří mezi to nejlepší z hlediska přilnavosti a při relativně dobrém nájezdu – to znamená že po najetí menších stovek kilometrů nebo závodu na okruhu nemusíte kupovat novou sadu. Do této kategorie spadají třeba Battlax Hypersport S21, Pirelli Diablo Rosso nebo Metzeler Sportec M7 RR.
Jedná se o měkkou směs a je potřeba počítat s menším nájezdem. Dle výkonnosti stroje a používání pneumatik je pak průměrný nájezd třeba jen 4000 kilometrů.

Sportovně cestovní pneumatiky – jeden z nejvíce prodávaných segmentů motocyklových pneumatik. Ideální pro řidiče, kteří jezdí většinu času normálně ale zároveň za to umí vzít a chtějí se hezky svézt. O něco tvrdší směs než na klasických sportovních pneumatikách. Nejsou problém ani nájezdy kolem 10 – 15 000 kilometrů ročně v závislosti na jízdním stylu a výkonu motoru, takže sezónu nebo klidně dvě zvládnete na jedné sadě. Velmi dobrý odvod vody pomůže v případě nepříznivých podmínek. Vůbec se s nimi nemusíte bát vyrazit za hranice na dovolenou, nebo jen “kolem komína” si zajet svižně okresky. Tyto pneumatiky můžete obout jak na sportovní CBR 1000 RR tak klidně na Bandita, Kawasaki Z650 nebo třeba “motárda” od Husquarny.
Příklady takovýchto pneumatik jsou Pirelli Angel ST či GT, Metzeler Roadtec nebo Bridgestone Battlax BT-023.

Cestovní pneumatiky – často jedna z nejtvrdších směsí na trhu. Tyto pneumatiky jsou prodávány zejména v kombinaci s hlubším dezénem, a to kvůli výborné trakci na hrbolatých či jinak nekvalitních cestách. Velmi oblíbené jsou tyto pneumatiky u milovníků cestování, zejména na cestovních endurech. Takže pokud máte nějaké enduro jako GS1200, Africa Twin nebo V-Strom, potřebujete tyto pneumatiky. Vybírat můžete například z Michelin Anakee 3, Metzeler Tourance, Pirelli Scorpion Trail a v případě větší náročnosti na terén klidně i Mitas E07.

Odpovědět

Please enter your comment!
Vložte své jméno nebo přezdívku