HJC RPHA 11

Po předchozí recenzi HJC RPHA ST je na řadě nejvyšší model – helma HJC RPHA 11. Pro rok 2017 připravila společnost HJC několik inovací a doslova hromadu designů. Jelikož jsem měl před tímto modelem starší RPHA 10 a nová RPHA 11 je nástupcem starého modelu, bude recenze částečně porovnávací.

Proč se nebát koupi helmy HJC jsme si vyjasnili už v minulém článku u modelu RPHA ST. Takže jak je na tom jeden z největších výrobců motocyklových helem nyní? Pokud to porovnáme s modelem RPHA 10, pokrok v technologiích a zpracování je znát. Ačkoliv byste si řekli že na dokonalé helmě nejde pomalu nic vylepšit, opak je pravdou.

Materiál ze kterého je skořepina helmy vyrobena se nazývá P.I.M PLUS (Premium Integrated Matrix). A jedná se o kombinaci uhlíkových, aramidových a skelných vláken. Skořepina je opticky menší než u předchozího modelu a působí tak lépe disproporčně oproti tělu. Ačkoliv se HJC chlubí zlepšenou aerodynamikou, nemůžeme s nimi úplně souhlasit. Ale o tom až později.

HJC RPHA 11 – seřazeno od nejnižší ceny

Komfort

Ventilační systém doplnili spoilery, respektive extraktory v zadní helmy, díky kterým dochází k rovnoměrnému odvodu vzduchu z vnitřku přilby. Šest ventilačních průduchů funguje na jedničku a systém ACS Advanced Channeling Ventilation se stará o skvělé klima uvnitř helmy. Nadměrná vlhkost je i v chladném počasí odváděna z helmy pryč.

Interiér s označením „Multicool“ zůstává v teplém počasí chladný a v chladných dnech zase příjemně hřeje. Tedy ne hřeje, ale zůstává při teplotě kůže což je zkrátka velmi příjemné. On tedy i ten antialergenní materiál interiéru je na dotek spíše jako jemný semiš než struhadlo v podobě technické tkaniny. Pokud to porovnáte s předchozím modelem RPHA 10, lícnice jsou zde tvrdší a pravděpodobně nedojde k tak velkému vymačkání. Pokud si je z modelu RPHA 10 vezmete a dáte do nové RPHA 11, získáte více místa v oblasti kolem brady.

Hledí je kapitola sama o sobě. Pozorovací úhel je jeden z největších co jsme na helmách měli možnost otestovat. Periferní vidění můžete použít takřka v celém úhlu a někdy budete mít pocit že vidíte i za roh. Další výhodou je ochrana proti UV záření (filtruje až 95%), vrstva proti poškrábání a systém výměny hledí Rapidfire II Shield Replacement. Ten umožňuje vyměnit hledí během několik vteřin bez jakýchkoliv nástrojů nebo pomůcek. Samozřejmostí je i systém PinLock a jeho vložka, která je přidána do balení. V balení ještě naleznete lehce zatmavené hledí, takže nemusíte vozit sluneční brýle. Integrovanou sluneční clonu helma nemá. Antifog má své opodstatnění, nám se sice podařilo lehce zamlžit plexi při ranní cestě do práce, ale zase málokdo jezdí do práce na motorce když je venku 5°C.

Aerodynamika

Co se aerodynamiky týká, oproti modelu RPHA došlo k několika drobným „vylepšením“. Spodní strana helmy je prohnuta pro lepší proudění vzduchu mezi hlavou a tělem řidiče, zadní extraktor/spoiler pomáhá při vyšších rychlostech a nepatrná boční prohnutí usměrňují proud vzduch za helmu. Všechno to bylo vyzkoušeno v aerodynamickém tunelu a za pomocí analytických nástrojů CFD. Jenže jak už to tak bývá, laboratorní podmínky jsou trošku něco jiného než skutečný provoz.

Vnitřní ventilace funguje na jedničku, ale konstrukce plexi nebo spíše jeho ofuk nám vháněl vzduch do očí. Což není dvakrát příjemné. No a pak ta aerodynamika. Když sedíte vzpřímeně a jede rychlostí kolem 100-120 km/h je to celkem v pořádku. Ale jakmile začnete zrychlovat a jedete třeba 160 km/h, do helmy začne vnikat nepříjemný hluk. Jedinou možností je buď ubrat nebo zalehnout za plexi motorky. Helmu jsme testovali jak na sportovní motorce, konkrétně GSX 750 R roku 2008, tak na silným naháči s polokapotou Yamaha FZ1. U gsxr se nepříjemný hluk začal projevovat (až) při 180 km/h a gradoval k 250 km/h. To zrovna u helmy která je koncipována na závodní okruh nebo rychlou jízdu prostě nechcete. U motorky FZ1 byly tyto rychlosti nižší a hranicí komfortu se stala rychlost kolem 160 km/h a lze říci že čím vzpřímeněji sedíte, tím je to horší. Celkově je aerodynamický hluk srovnatelný s helmami v nižší cenové kategorii kolem 6 – 8 000 Kč.

Helma HJC RPHA 11 patří rozhodně mezi top modely značky a není pochyb že si své příznivce najde. I přes hlučnost uvnitř helmy ji lze nenáročným „pilotům“ doporučit, ovšem vzhledem k výše uvedenému bychom asi nepřipláceli za rozličné lakování 3 – 5 000 Kč. V cenové kategorii kolem 10 000 Kč je tato helma ideálním kandidátem.

Výrobce: HJC
Model: RPHA 11 Ben Spies, RPHA 11 Boba Fett, RPHA 11 Venom, RPHA 11 Semi Titanium, RPHA 11 Oraiser, RPHA 11 Indy Lorenzo, RPHA 11 Epik Trip, RPHA 11 Skyrym, RPHA 11 Darter, RPHA 11 Pearl, RPHA 11 Semi, RPHA 11 Spiderman, RPHA 11 Eridano, RPHA 11 Riberte, RPHA 11 Spicho, RPHA 11 Candra, RPHA 11 Riomont, RPHA 11 Vermo, RPHA 11 CARBON Lowin a další…
Typ: integrální přilba
Materiál: kompozit P.I.M Plus – uhlíková, aramidová a skelná vlákna
Dostupné velikosti: XXS, S, M, L, XL, XXL


HJC RPHA 11

8.6

Výhled

9.8/10

Komfort

9.0/10

Hlučnost

7.0/10

Ventilace

8.5/10

Kvalita zpracování

9.5/10

Výbava

8.0/10

Cena

8.5/10

Klady

  • Pozorovací úhel hledí
  • Ventilační systém
  • Kompozit P.I.M Plus
  • Nízká váha (1300g+-)

Zápory

  • Vyšší hlučnost

Přidejte své hodnocení!

Please enter your comment!
Please enter your name here