Scorpion EXO-R1 Air

0

Sportovní přilba Scorpion EXO R1 Air je skvělé okruhové řešení. Ovšem s možností provozovat přilbu na silnici a kupodivu při tom tolik netrpět jako u jiných výrobců čistě sportovních přileb. Když oželíte pár drobností, je to skvělý kompromis mezi sportovní a cestovní přilbou.

Skořepina je vyrobena z materiálu Ultra-TCT což znamená 5 vrstev zkomprimovaných/slisovaných do jedné – 2x sklolaminát z každé strany, který uzavírá „sendvič“ uvnitř z aramidových vláken (kevlar), technické rohože a další skelné rohože. Výsledkem je vysoká pevnost, ale zároveň pružnost. Nejvíce je to poznat při nasazování helmy, kdy pokud helmu „roztáhnete“ za řemínky, skořepina se lehce vytvaruje pro snazší nasazení. Technologie zároveň pomohla firmě Scorpion k vytvoření 3 velikostí skořepiny. Nejmenší skořepina je pro velikost XS – M, velikost L má vlastní skořepinu a velikost XL – 3XL tu největší. Výsledkem je, že nebudu vypadat na motocyklu nesouměrně pokud máte menší hlavu.


Scorpion EXO-R1 AIR OGI lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do Kč
(Zdroj: Heureka.cz)
Porovnat ceny >>

Interiér je to nejlepší co Scorpion nabízí (samozřejmě, když model EXO R1 Air patří do TOP kategorie) a to KwikWick III doplněný dofukovacím systémem Airfit. Samotný interiér má jemnou tkaninu, která je jemná, antialergenní, antibakteriální a skvěle odvádí pot. Podšívka je kompletně vyjímatelná a lícnice jsou s límcem spojeny, takže manipulace je celkově jednodušší. Systém dofukování lícnic známe u společnosti Scorpion někdy od roku 2006 a ačkoliv to vypadalo že jednoho dne přestane fungovat, i u starých helem se tak stále neděje. Systém prošel za ty léta několika vylepšeními, takže se nebojíme že by došlo někdy k samovolné poruše.

Dofukování lícnic je skvělá věc, zejména z důvodu vytěsnění mezery mezi obličejem a polstrováním. Ovládání celého dofukování je pomocí malého balónku vycentrovaného uvnitř helmy v bradové části. I v rukavicích a za jízdy lze lícnice snadno dofukovat.

U sportovní helmy ne tak častá funkcionalita je vybrání pro interkom – jasně, s kým byste si tak na okruhu povídali, když se musíte soustředit na časy 😊 Do helmy vložíte téměř jakýkoliv komunikátor, jehož sluchátka nepřesáhnou 40 milimetrů a nejsou hlubší než 10 milimetrů. Vejde se sem například Sena 3S, ale je to jen tak tak. Pokud však interkom využívat nechcete, společnost přibalila menší polštářky kvůli lepšímu odhlučnění.

Jelikož byl život helmy Scorpion EXO-R1 naplánován spíše na okruhu, je helma vybavena systémem E.Q.R.S. – bezpečnostním odebráním lícnic. V případě nehody pak není nutné pilotovy helmu sundávat za použití síly a jakkoliv s ní otáčet. Stačí jen využít systému a hlava je bezpečně mimo helmu.

Hledí sportovní přilby je přesně takové jaké očekáváte. Abnormálně široké s dostatečným vybráním pro snazší výhled do strany a s přípravou na Pinlock, který je samozřejmě součástí dodávky. Samotné hledí má minimální optické zkreslení a je potaženo vrstvou proti zamlžování Everclear. Nicméně fólie Pinlock Max Vision která je součástí balení funguje bez konkurenčně.

Ovládání hledí je snadné pomocí středového „ovladače“. Poloh nabízí hledí několik, včetně oblíbené mikroventilace do města a možností hledí uzamknout. Vyjmutí hledí pomocí systému Ellip-Tec zvládnete doslova do pár vteřin. Stačí jen hledí vyklopit úplně nahoru, na boku zmáčknout pojistku, vycvaknout a je hotovo.

Ale pozor! U verzí modelů Bautista a Quartararo se hledí nepatrně liší. Je takzvaně více 2D (není tak zakřivené) a přizpůsobeno na odlepování průhledných vrstev fólií/čištění za jízdy. Prostě technologie z WSBK a MotoGP.

Ventilace helmy je řešena pomocí jednoho horní ventilačního vstupu a jednoho bradového rozděleného na dva vstupy, avšak ovládaného jedním sliderem. Horní ventilace vede vzduch pomocí vzduchových kanálků ve vrstvě EPS po celé hlavě až k zadnímu extraktoru. Dva bradové průduchy odkryjí filtrační mřížku, kterou protéká vzduch přímo na obličej pilota. Kromě venkovního slideru je zde však i jakási vnitřní přepážka, která daný proud vzduchu dokáže rozprostřít spíše do prostoru přilby než přímo na tvář. Ovládání sliderů není problém ani v rukavicích a jejich pozice je vždy „potvrzena“. Takže víte zdali máte už úplně otevřeno či nikoliv. Celý ventilační systém funguje i v nižších rychlostech, avšak jeho znatelný účinek pozorujete až tak od 50 km/h, což je na sportovní helmu více než dobré.

Hlučnost. Velké téma sportovních přileb. Pokud jste zvyklí na sportovně-cestovní integrálky z vyšší cenové skupiny, tady budete zklamáni. Pokud naopak přicházíte z levnějších sportovních modelů nebo otevřených přileb, budete překvapeni. Scorpion EXO-R1 je nadprůměrně tichá ve srovnání s ostatními konkurenty. Samozřejmě špunty do uší doporučíme i tak, ale opravdu nás překvapilo jaká „tichost“ helmu provází a to i při vyšších rychlostech. Abychom si to ujasnili, bavíme se o kategorii sportovních přileb, které jsou samy o sobě hlučné.

Kolem 100 km/h rozpoznáte nepatrně zvyšující se aerodynamický hluk, ale zásadní rozdíl mezi 120 a řekněme 150 km/h téměř není. Co určitě poznáte, je směřování hlavy, kdy vás helma bude jemně tlačit do přímého směru. Je to vlivem aerodynamické skořepiny a zejména zadního spoileru – který je určen pro stabilitu ve vysokých rychlostech. Není to však nic co by vám překáželo nebo iritovalo, spíše jen o tom budete vědět (zejména při otáčení hlavy dozadu a do boku).

Celkové hodnocení? Scorpion EXO R1 je skvělá sportovní přilba za cenu kolem 10 000 Kč, která nabízí skvělý poměr cena/výkon na úkor pár menších kompromisů. Pokud jste často návštěvníkem okruhů, nebo jen rádi jezdíte opravdu rychle a jste ochotni se vzdát věcí jako integrované sluneční clony, vyšší váhy (cca 1 500 gramů u velikosti L) u materiálu Ultra-TCT pak je to helma přímo pro vás. Existuje i varianta Scorpion EXO R1 Carbon, která problém s váhou vyřeší a posune hodnotu o cca 200-300 gramů níže dle velikosti (a za příplatek cca 3 500 kč).

Výrobce: Scorpion
Model: Scorpion EXO-R1, EXO R1 Air OGI, EXO R1 Air Halley, EXO-R1 Air Victory, EXO-R1 Corpus, EXO R1 Alvaro, EXO R1 Orbis, EXO R1 Carbon a další…
Typ: Integrální přilba
Materiál: Ultra-TCT, EPS
Dostupné velikosti: XS, S, M, L, XL, XXL, 3XL

9

Výhled

9.5/10

Komfort

9.0/10

Hlučnost

8.5/10

Ventilace

9.0/10

Kvalita zpracování

9.0/10

Pros

  • Široké hledí
  • Ventilační systém
  • E.Q.R.S.
  • Relativně tichá v porovnání s konkurencí

Odpovědět

Please enter your comment!
Vložte své jméno nebo přezdívku