Update: Inovovaný model helmy je označován jako Shark Spartan 1.2
Už pár let jezdím helmu Arai RX-7 a nebýt nepříjemného pádu, kdy jsem rád že jsem tak kvalitní helmu měl, jezdím s ní doposud. Jenže technologie a materiály jdou dopředu, proto jsem se začal zajímat co se dá alternativního pořídit. Nechtěl jsem už čistě závodní helmu na okruhy, protože jednak výměna hledí po pár stovkách kilometrech není nic co by mě bavilo a druhak prodal jsem GSX-1000R a místo toho pořídil ZZR1400. Rychlosti kolem 280 km/h sice dosahuju stále, ale už to není priorita, asi každý stárne…
Klasická cestovní vyklápěčka zní jako super nápad, ale já mam radši „solidní“ pocit že se něco v průběhu pádu neotevře a nepoškodí, takže integrálka byla jasnou volbou. Vzhledem k nenadálým finančním problémům jsem už za helmu utratit 20 000 Kč nechtěl a rozhodl se vybírat v kategorii kolem 10 000 Kč. A taky našel.
Shark Spartan Carbon je vyrobena z uhlíkových vláken (karbonu) a aramidu. Karbon ji dodá pevnost, lehkost a odolnost. Aramid zase houževnatost a dynamickou pružnost. Ideální kompromis a není to ani „entry-level“ karbonová helma, váha příjemných 1300 gramů při velikosti L, takže bylo rozhodnuto.
Aerodynamický tvar helmy je super při vyšších rychlostech a zadní extraktor vzduchu, respektive spoiler perfektně drží helmu v rovině i když pilotujete dvojitým dálničním limitem. Spolu se spoilery/křidélky zhruba ve středu helmy funguje i ventilační systém na jedničku. Obtékající vzduch kolem helmy v zásadě vytahuje vzduch z vnitřku helmy a dochází tak k perfektnímu chlazení. Trošku jsem se obával, jestli bude stačit přední ventilační vstup pro dostatečný proudění vzduchu, ale zcela zbytečně. Vzduchové kanálky rovnoměrně regulují pohyb vzduchu uvnitř helmy a poskytují dokonalé klima i v teplotách 35°C a výše.
Co se týká vybavení tak má helma vše co potřebuji pro pohodlné a rychlé cestování. Integrovaná sluneční clona, která je sklopitelná až úplně dolů, takže ranní svítání a sluníčko proklatě nízko do očí nezasvítí a nezasvítí. Hledí je vybaveno vložkou Pinlock MaxVision s antifog úpravou a ačkoliv má široký úhel viditelnosti (někdy mám pocit že vidím jak bez helmy), tak zde není žádná deformace vidění. Plexisklo je vyrobeno speciální technologii kdy se na rohách záhybu hledí netvoří „boule“ mírně deformující pohled.
Shark Spartan Carbon – seřazeno od nejnižší ceny
Rozhodně velkým plusem jsou již zmíněné spoilery na zadní části a bradový deflektor, díky kterým je helma opravdu tichá i ve vyšších rychlostech. Jízda po dálnici rychlostí 200 – 240 km/h je i z hlediska komfortu pohodlná a nečiní žádný problém. Ale bývalá Arai RX-7 byla ještě tišší – přeci jen na to byla vyrobena.
No a jako hlavní a posledním kritériem byla bezpečnost. Termoplast je v této cenové kategorii asi dobrou volbou, ale prostě mě to osobně více táhne k jiným materiálům s lepšími vlastnostmi. Karbon a aramidová vlákna jsou skvělou volbou, což dosvědčuje i nezávislý test SHARP, kde helma získala čtyři hvězdičky z pěti.
Výrobce: Shark
Modely: Spartan Carbon, Spartan Carbon Bionic
Typ: integrální přilba
Materiál: Kompozit – Uhlíková vlákna (karbon), aramidová vlákna
Dostupné velikosti: XS, S, M, L, XL, XXL
Pro čistě sportovní jízdu by vás mohla zajímat recenze helmy Shark Race R Pro.
Výhled
9.5
Komfort
9
Hlučnost
8.1
Ventilace
8.5
Kvalita zpracování
10
Výbava
7.5
Cena
8.1
Za mě jedna z nejlepších přileb co jsem měl možnost vyzkoušet. Na Fárošovi při zalehnutí relativní ticho do cca 180-200 km/h a pak už převažuje aerodynamickej hluk.