Shoei X-Spirit III

Král je mrtev ať žije král! Nástupce legendárního TOP modelu Shoei X-Spirit II je tady. Tuhle recenzi nepíšu tak nějak proto že bych nebyl spokojený se svým modelem X-Spirit II nebo si musel kupovat nejnovější modely helmy každý rok, ale protože pád z motorky prostě nečekáte v nejméně vhodnou chvíli. Takže potom co jsem si koupil konečně „pořádnou helmu“ jsem ji na konci roku 2015 mohl vyhodit. Moje oblíbená Shoei X-Spirit II vzala pádem za své a na novou helmu jsem zatím ani nepomyslel. Motorka šla do servisu, já do nemocnice a helma do koše…

Pomalu začínala sezóna 2016 a moje rozhlížení se po novém „škopku“ na hlavu. Hodně jsem zvažoval jestli nekoupit stejnou helmu, ale nakonec mě upoutala nová Araika a Scorpionka. Téměř rozhodnut jsem vyrazil na nákupy a jen zběžně kouknul na internet jestli je to přesně to co chci. No a to byl ten zlom. Shoei X-Spirit III nejnovější top model a následovník mojí předchozí helmy byl tady. Láska na první pohled a zjištění důležitých informací proběhlo za několik málo minut. Je rozhodnuto. Jedu pro ni!

Nákup u zahraničního prodejce probíhal absolutně bez problému a po složení zálohy (půlka ceny helmy) nebyl problém ani s projížďkou. Důvodem proč zahraničí bylo že z Plzně to není taková dálka a ten výběr velikostí skladem je prostě mnohem větší. No a jak to teda dopadlo?

Samozřejmě jsem ji vzal. Helma je vyrobena z kompozitu a šest vrstev tkanin (technologie AIM+) by mělo zajistit sakra dostatečnou záruku v případě pádu (což se mi potvrdilo i u modelu X-Spirit 2). Jelikož je mým druhým domovem závodní okruh v Mostě, nepotrpím si na výdobytky typu sluneční clona apod. Jde mi prostě o maximální bezpečnost, skvělou váhu a hlavně komfort.

Komfort

Co mě překvapilo už cestou domů v nové helmě bylo ticho. Shoei sice deklaruje že došlo ke zlepšení aerodynamického indexu o 3 až 10% oproti jiným jejich modelům, ale znáte to, ty reklamní řeči… No jo, jenže ono to asi tak opravdu je. Shoei X-Spirit 3 je opravdu o dost tišší než moje předchozí X-Spirit 2.  Pravděpodobně je to také díky spoileru v zadní části helmy, který pomáhá odvádět a usměrňovat obtékající vzduch. Nebo zadní „schod“ který pomáhá při vyšší rychlosti ve stabilitě.

Dalším mega plusem je určitě ventilace. Je vidět že se v Shoei někdo opět pořádně zamyslel a dovedl k dokonalosti. Bradové vstupy jsou rozděleny na dva. Přední ventilační vstup přivádí vzduch do oblasti kolem úst a horní (pod hledím) do zadní části plexi a k uším. No a pak je tady ještě jeden ventilační vstup níže v bradové části, který přivádí vzduch pouze na líce. Je to první helma u které jsem tohle viděl a funguje to vážně neskutečně. Stejně jako malý spoiler který přivádí vzduch do hlavního vstupu bradového ventilace.

Horní ventilační vstupy mají přímé napojení na EPS vrstvu, kde je vzduch distribuován kanálky po celé hlavě. V zadní části je pak 5 výstupů, které vyženou teplý vzduch z helmy pryč. A čím rychleji jedete, tím lépe to funguje. Normálně cítíte jak proudí vzduch uvnitř helmy a osvěžuje vaši hlavu. Jediným nepatrným mínusem je, že horní vstupy ventilace mají malé šoupátka a obsluha v rukavicích chce trošku cviku.

Aerodynamika

Hledí není co vytknout. Sice když prší nebo je chladno a jedete pomalu, tak se rychle zamlžuje, ale stačí nasadit Pinlock. Ten je v balení a rázem je po problému se zamlžováním. K helmě je v příslušenství taky dodáváno fotochromatické hledí s názvem Shoei CWR-1 Transitions Photochromatic Visor, ale stojí kolem 4 500 Kč což je celkem dost.

Shoei X-Spirit 3 – seřazeno od nejnižší ceny

Velkou peckou jsou i vortex generátory na koncích hledí, které pomáhají usměrňovat vzduch kolem přilby dozadu až k zadnímu spoileru. Helma je tak ve vyšších rychlostech (220 km/h+) i při silnějším bočním větru opravdu stabilní a nepociťoval jsem ani sebemenší nervozitu při rychlosti cca 320 km/h (víc moje zpřevodovaný S1000RR nejede). Na aerodynamice si tady dali opravdu záležet a kam se na trati podíváte tam doslova jedete bez jakéhokoliv praní se hlavy s větrem.

Interiér

Skořepina helmy je vyrobena ve čtyřech velikostech, takže až si ji půjdete kupovat, rovnou počítejte s vyzkoušením více velikostí. Vnitřní EPS vrstva je vyrobena s rozdílnou hustotou a rozdělena do několika segmentů. O interiéru se nemá moc smysl rozepisovat, ten je prostě pohodlný jak se patří a funguje na jedničku. Příjemnější a kvalitnější materiál byste jen stěží hledali.

Navíc jsou dostupné různé velikosti interiéru, takže pokud vám nebudou sedět třeba lícnice nebo oblast kolem uší, jednoduše zakoupíte jinou velikost daného segmentu a vyměníte. S podobným problémem se totiž potýkal i jezdec třídy MotoGP Marc Marquez a tak se domluvil s týmem Shoei aby s tím interiérem něco společně vymysleli. Prostě si tu helmu poskládáte přesně na vaši hlavu.

Pokud to myslíte s ježděním opravdu vážně, patří helma Shoei X-Spirit III mezi to nejlepší co můžete na trhu nalézt. Je to tedy spíše čistě závodní helma na okruh, ale menší rychlé přesuny po okreskách v tom určitě taky zvládnete.

Výrobce: Shoei
Model: Shoei X-Spirit III, X-SPIRIT III Marquez, X-SPIRIT III Bradley, X-SPIRIT III Laverty, X-SPIRIT III Kagayama
Typ: integrální přilba
Materiál: kompozit AIM+, EPS
Dostupné velikosti: XXS, S, M, L, XL, XXL

Shoei X-Spirit III

9.1

Výhled

9.0/10

Komfort

9.5/10

Hlučnost

9.5/10

Ventilace

9.8/10

Kvalita zpracování

9.9/10

Výbava

8.0/10

Cena

8.0/10

Klady

  • Ventilační systém
  • AIM+ kompozit
  • Aerodynamika

Zápory

  • Horní ovládání ventilace v rukavicích

Přidejte své hodnocení!

Please enter your comment!
Please enter your name here