X-Lite X-803 Ultra Carbon

0

Položili jste si někdy otázku, jestli potřebujete čistě sportovní helmu? Bez kompromisu, okruhové nářadí na maximální pilotáž? Samozřejmě že potřebujete! X-Lite X-803 je totiž přesně taková. Vrcholná řada X-lite a nástupce modelu X-Lite X-802 RR.

Nebudu zastírat že moje vybírání helmy nejspíš naštvalo pár prodejců, kde jsem si vrcholné modely vyzkoušel a nakonec po lehkém otestování vrátil. Ale chtěl jsem pro sebe to nejlepší. Nejsem na okruhu sice každý den, ale když je hezké počasí, něco se jede nebo jsou volné jízdy, rád tam zavítám. Stejně jako se účastním amatérských okruhových závodů v Čechách a na Slovensku. No a na to potřebuju pořádnou přilbu, protože když jedu na rovince přes 280 km/h tak potřebuji mít pocit sucha a bezpečí…


X-Lite X-803 UC Caesar lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do Kč
(Zdroj: Heureka.cz)
Porovnat ceny >>

X-Lite X-803 Ultra Carbon jsem vybral z konkurence Shoei X-Spirit 3 (ta mi moc neseděla na tvar hlavy) a Shark Race-R Pro, která se mi zase tak moc nelíbila. Kdežto X803 byla láska na první pohled.

Kdo nezná značku X-lite, jedná se v zásadě o divizi italského Nolanu. Jen přilby X-lite jsou vyvíjeny primárně na základě zkušeností z MotoGP a WSBK. I proto má tato helma FIM homologaci, kdy ji můžete nasadit a vyrazit rovnou na mistrák. Bavíme se tedy o variantě Ultra Carbon a vyšší. Aby v tom byl trošku zmatek, tak model X-lite X803 se totiž vyrábí ve třech variantách.

Základní X-Lite X-803, která má kompozitovou skořepinu kdy jsou kombinací uhlíková vlákna (karbon) společně s technickou tkaninou. Jinak krom skořepiny je vše totožné s modelem Ultra Carbon.

Mezi stupínkem je právě zmíněná X-Lite X-803 Ultra Carbon, která taktéž používá kompozit uhlíkových vláken, ale nyní doplněný aramidovými vlákny (kevlar). Vznikla tak skořepina s několikasměrovými vlákny, zapečená do teplotně stálé a hlídané pryskyřice při vysokém tlaku (až 4000 bar).

Vrcholný model X-Lite X-803 RS Ultra Carbon, kdy znaménko RS znamená Racetrack Setup. Liší se hlavně systémem RAS (Racetrack Aerodynamic Spoiler (a pod kterým se ještě skrývá ASD Adjustable Stability Device)), kterým nastavujete přítlak a aerodynamiki v zadní části helmy a který nejspíše znáte z hlav jezdců MotoGP a WSBK. A nesmí chybět systém LPC (Liner Positioning Control). Což je přesně to co si myslíte… nastavitelná výstelka, aby helma perfektně sedla na vaší hlavě. V této verzi také naleznete v balení tmavě zelené hledí (k dispozici je samozřejmě i klasické, schválené na silnici), které výrazně omezuje průnik světla při zářivě jasném dni a tak snižuje namáhání očí. Typicky si dokážu představit závody na rozpáleném okruhu Laguna Seca.

Všechny varianty helmy mají ostatní funkcionalitu absolutně stejnou. Například ventilační systém RAF (Racing Air Flow), který skutečně funguje dobře. Jelikož se jedná o čistě sportovní helmu, ventilace pro pilota v horkém letím dni na okruhu, kdy asfalt bez problému dosahuje násobku teploty vzduchu je klíčová. A ačkoliv jsem neměl možnost vyzkoušet konkurenta od Sharku na okruhu ale jen na silnici v létě, ochlazení mojí plešaté hlavy bylo v X803 UC lepší. Ventilačních vstupů tady je požehnaně – dva vstupy v bradové části, dva nad hledím a dva v čelní části. To vše doplněné extraktory umístěné u čelisti a vzadu.

Výsledkem těchto vstupů a systému RAF, což je vlastně jakási ventilační síťovina pod podšívkou je, že ventilace je za mě nejlepší co jsem kdy v helmě zažil. A ani po 20 kolech Brna v horkém létě jsem nepociťoval horké chvilky. Teda pociťoval, ale rozhodně ne kvůli ventilaci…

Jak je na tom helma s pohodlností? Ve firmě X-Lite tomu říkají „Carbon Fitting Racing Experience“, což znamená že ten „zpropadený karbon“ nacpali i do tkaniny. Vlákna karbonu tak tvoří podšívku, která je v horní části vzdušná zejména díky mřížkování a ve spodní části se zpevňuje čím dál tím více. Což ale vůbec nebrání nějakému užívání, protože celá výstelka je strašně pohodlná. Tkanina je jemná jak plyšový méďa (no dobře, tolik zase ne), antistatická, vzdušná, antibakteriální, 100% přírodní a prostě z Itálie. Jo, tady si zase dali záležet.

Hledí ani nemá cenu komentovat. Vidíte všechno do strany, o něco méně nahoru (máte se soustředit na trať a ne co kde lítá) ale není to nic co by vás omezovalo při jízdě na klasické silnici. Z okruhových specialit je tu ještě NERS (Nolan Emergency Release System), což není nic jiného než systém pro záchranáře/zdravotníky, aby vyndali lícnice a panely bez pohybu hlavy v případě nehody.

Jak je na tom přilba s hlučností? No, je to závodní přilba. Jak je hlučné závodní vykuchané auto? Tak přesně tak je hlučná i přilba. Prostě potřebujete slyšet motor a případné vznikající problémy ať už s motorkou nebo závodníky za vámi, vedle vás a před… ne, před vámi nikdo nebude když budete první! Ne ježdění po silnici s otevřeným výfukem je to na špunty do uší. Ale s tím jste stejně počítali když koukáte na takovouto helmu.

Další specifikace na které jsem zapomněl? Je to karbonová přilba – což znamená že je sakra lehounká. Váha se pohybuje od 1 200 gramů až po 1 300 gramů a to zejména u větších skořepin. Ty jsou mimochodem k dispozici ve třech velikostech. Tvar hlavy je spíše mírně oválný, ale kolega závodník co helmu zkoušel na svojí totálně kulatou hlavu neměl vůbec problém a pochvaloval si její pohodlnost také. Navíc v každém balení je přiložena fólie Pinlock, takže nezapomeňte nainstalovat. Zamykání helmy je na dvojitý D-kroužek.

Helma mi skvěle sedí a nemůžu si ji vynachválit. Jediný „mínus“? Nemá kapsičky na sluchátka pro interkom. Což se sice dá čekat, protože na okruhu moc není čas na povídání, ale při jízdě na silnici by se to občas hodilo. Zkusím tam nacpat interkom s plochým sluchátkem, to podle mě půjde.

Jo a říká se, že helma X-Lite X-803 RS Ultra Carbon je úplně přesně ta samá co jezdí Chaz Davies v MotoGP a když se dobře podíváte na závody, nejspíše to tak bude 🙂

Výrobce: X-Lite
Model: X-Lite X-803, X-803 Ultra Carbon, X-803 RS Ultra Carbon, X-803 Ultra Carbon a další…
Typ: integrální přilba
Materiál: kompozity uhlíkových vláken (karbon), EPS
Dostupné velikosti: XXS, XS, S, M, L, XL, XXL

8.9

Výhled

9.5/10

Komfort

9.0/10

Hlučnost

7.0/10

Ventilace

9.5/10

Kvalita zpracování

9.5/10

Pros

  • Široké hledí
  • MotoGP technika
  • Ventilační systém
  • Nízká hmotnost

Cons

  • Vyšší hlučnost

Odpovědět

Please enter your comment!
Vložte své jméno nebo přezdívku