Jak vybrat helmu na motorku? – Ultimátní průvodce výběrem helmy

Každý začínající i pokročilý motorkář řeší v průběhu své moto „kariéry“ několik otázek. A jednou z hlavních a nejdůležitějších je – jak správně vybrat helmu na motorku? Pokud nějaký ten čas jezdíte, určitě už víte na co při výběru helmy koukat a jakou funkcionalitu chcete nebo potřebujete. Jenže pokud začínáte nebo máte minimum zkušeností, vybrat tu správnou helmu může být dost náročné. A přesně pro tyhle případy jsme se rozhodli sepsat našeho ultimátního průvodce výběrem helmy.

Ukážeme si tu rozdíly mezi helmami, jejich materiál, jak poznat bezpečnou přilbu, jak vybrat tu s dostatečným komfortem a takovou která vám bude nejvíce sedět. Udělejte si kafe nebo spíše dvě, protože tenhle manuál je opravdu dlouhý 🙂 Po jeho přečtení ale budete vědět úplně vše co potřebujete. Pojďme na to!

Jednoduchá navigace dle kapitol
2. Rozlišení motocyklových přileb
3. Materiál helmy
4. Příslušenství helmy
5. Komfort přilby
6. Bezpečnost přilby
7. Design přilby

2. Rozlišení motocyklových přileb

Prvotní věcí kterou si musíte jako začínající motorkáři uvědomit je, na jaké motorce budete jezdit a do jaké kategorie spadá. A podle toho si také vyberete správnou helmu. Dodržování kategorií samozřejmě není striktní a můžete použít otevřenou helmu ze skútru na supersportovní motorku, ale s bezpečností to nebude mít nic společného. Stejně tak nebude příjemný vítr při rychlostech nad 200 km/h, který vás bude „fackovat“ díky absenci předního hledí… Takže jaké jsou ty kategorie?

Helmy pro skútr

Většinou se jedná o otevřené přilby, bez ochrany brady a spodní části obličeje. Lepší varianta přilby pro skútr je vybavena průhledným hledím, které je delší než u klasické otevřené helmy a sahá až k bradě nebo lehce pod nos. Díky hledí tak můžete pohodlně jezdit městským provozem a zpravidla ani rychlost kolem 80 km/h není z hlediska komfortu překážkou. Pokud si koupíte helmu na skútr bez předního hledí, počítejte že jakákoliv cesta bude vyžadovat minimálně brýle (při nejhorším sluneční nebo dioptrické), protože dlouhotrvající vítr do obličeje vám začne vysušovat oči a začnete slzet. Nemluvě o prachu z cest, který není také dvakrát příjemný. Pokud tedy kupujete helmu pro skútr, vyberte si raději tu s hledím.

 Helmy pro čtyřkolky

Helmy pro čtyřkolky jsou svojí konstrukcí velmi podobné helmám pro motokros. Konstrukce je navržena tak, aby v případě pádu chránila co největší část hlavy (stejně jako v případě motocyklových helem). Helmy pro čtyřkolky primárně nemají žádné hledí/plexi a ochrana zraku jezdce je řešena pomocí offroad brýlí. Brýle totiž nabízejí snadné otření (a hlavně menší plochu) v případě zašpinění než klasické hledí. A zkuste si někdy utřít v rukavicích hledí klasické helmy od bláta.

Helmy pro motokros (MX helmy)

Stejná konstrukce helmy jako pro čtyřkolky. Prioritou je zde chránit hlavu jezdce a tak bývá většinou přední část helmy, která kryje bradu, zesílena proti nárazům (například do řídítek). Zrak chrání taktéž offroadové brýle které jsou dostupné nejen v několika velikostech ale také v barevných kombinacích a se zabarveným „sklem“. Helmy jsou ve většině případů doplněny štítem, který prioritně chrání před sluníčkem. A v případě jízdy za protivníkem na trati také chrání od odletujících kamenů. Sice štít nepatrně zhoršuje výhled nahoru, ale je to mnohem lepší než dostat kamenem do brýlí… V posledních několika letech se ale objevují varianty motokrosových helem s hledím jako u cestovně-sportovních přileb namísto využití brýlí, doplněné taktéž štítem. Ale zkuste se podívat na motokrosové závody a uvidíte které helmy jsou nejvíce používané.

Stylové helmy – retro helmy, helmy pro cafe-racery

Individualismus proniká i do motocyklového odvětví a stejně tak jako se většina lidí chce odlišit od ostatních v normálním životě, tak se chce odlišit i na motorce. A s vzrůstající oblibou přestavěných motorek ať už ve stylu streetfighter, chopper nebo cafe-racer, vzrůstá i poptávka po těchto produktech. Stylové helmy jsou většinou jen graficky a nepatrně tvarově upravené původní modely. Takže můžete koupit jak otevřené helmy nebo integrální v legendární barevné kombinaci a třeba s koženkou namísto klasického interiéru. Zpravidla se tedy jedná jen o designovou úpravu stávajícího modelu.

Otevřené helmy

Otevřené helmy jsou helmy bez ochrany brady a většinou vybavené pohodlným polstrováním. Nevýhodou je horší bezpečnost, protože chybějící bradová část nechrání obličej v případě pádu. Na druhou stranu, pokud hledáte skutečné „propojení s přírodou“ jsou tyto helmy ideálním doplňkem.

K dispozici jsou jak úplně otevřené – tedy bez hledí, kdy musíte k jízdě použít brýle. Nebo vybavené hledím (různých délek) k ochraně před větrem. Když se razantně ochladí nebo začne pršet tak vás rozhodně nepotěší pronikající chlad na obličej, ale to je ta menší daň za ono „propojení s přírodou“. Otevřené helmy jsou také konstruovány pro nižší rychlosti, takže je většinou užijete na skútru nebo chopperu zhruba do maximální dálniční rychlosti (cca 130 km/h).

Výklopné/vyklápěcí helmy

O jednu kategorii nad otevřeným přilbami se co se týká konstrukce nachází výklopné helmy. Jejich hlavní výhodou je dobrá bezpečnost, komfort a hlavně praktičnost. Kombinují totiž všechny prvky integrálních přileb s otevřenými. Představte si situaci že zatímco jedete po okresce ve slunečném dnu tak vás vítr pronikající do helmy dostatečně ochlazuje a všechno je v pořádku. Najednou vjedete do města, zpomalíte na předpisovou rychlost a v helmě začíná být horko. Dostanete se do kolony, začnete popojíždět od semaforu k semaforu a v helmě je už opravdu nepříjemné teplo. A přesně tohle se vám s vyklápěcí helmou nestane. Jakmile vjedete do města a zpomalíte, otevíráte přední část a z helmy se stává otevřená přilba. Vítr vás krásně osvěžuje a nemáte žádný problém. Také komunikace s okolím je bezproblémová. Ať už si chcete pokecat s kamarádem nebo se zeptat na cestu, každý vám rozumí a nemusíte v helmě zvyšovat hlas jako je tomu u klasických integrálních přileb. Menší nevýhodou je pak díky systému výklopné konstrukce váha, která může atakovat i hranici 1700 – 1800 gramů při plném vybavení helmy (o váze a jejích hodnotách si povíme dále). Jenom si pohlídejte aby byla přilba homologována i jako otevřená, protože to není vždy samozřejmostí. A ačkoliv se na to u nás moc nehraje a policie to téměř nekontroluje, v zahraničí naopak ano. Zejména pokud jezdíte do Rakouska, Německa apod…

Sportovně-cestovní integrální přilby

Jedná se o nejrozšířenější kategorii helem na trhu. Svojí aerodynamickou konstrukcí jsou vhodné pro dlouhodobou jízdu vyšší rychlostí, nabízejí vysoký komfort a jsou velmi bezpečné. Konstrukce je v tomto případě „jednolitá“ a nikde se žádná část neodklápí jako v případě výklopných helem. Materiály použité při výrobě těchto přileb jsou od nejlevnějších termoplastů až po uhlíková vlákna (karbon) a výběr je tedy na vás a vašich preferencích. Pokud se v materiálu helmy nevyznáte, pokračujte ve čtení – ke všemu se dostaneme 🙂

Z hlediska komfortu jsou zde už vyměnitelné antialergenní interiéry, místa pro sluchátka od bluetooth interkomu, vybrání na brýle nebo třeba i integrované sluneční clony, které pohodlně sklopíte v rukavicích. Nastavitelný ventilační systém funguje na jedničku, nedochází k žádnému zamlžování a celkově si jízdu hodně užíváte. Zároveň můžete cestovat rychlostí o hodně překračující než maximální dovolenou při zachování komfortu a relativního bezpečí. Samozřejmě z vás žádná byť sebelepší helma neudělá nesmrtelného, ale čím lepší konstrukce a materiály, tím větší bezpečí. Nejrychleji se rozvíjející odvětví trhu motocyklových přileb má také výhodu v cenách. Díky neustálým inovacím a cenové válce výrobců na tom vydělávají zejména zákazníci. Co bylo dříve dominantou výhradně TOP modelů značek za desítky tisíc, dnes využívají helmy s cenami kolem 10 000 Kč a skoro vždy platí, že čím více si připlatíte u ověřeného výrobce, tím lepší helmu dostanete.

Sportovní integrální přilby

Královská kategorie a povětšinou TOP modely každé značky. Svojí konstrukcí se jedná zejména o čistě účelovou helmu na závodní okruh s důrazem na maximální bezpečnost. Té je podřízeno všechno, takže nečekejte měkčené materiály, vybrání pro bluetooth, deset možností nastavení větrání, integrovanou sluneční clonu a jiné komfortní doplňky. Tady se jede na setiny vteřiny a jakákoliv váha navíc nebo prvek ohrožující bezpečnost jezdce musí pryč. Sportovní integrální přilby mají dokonce v mnoha případech užší hledí aby tolik nerozptylovalo jezdce od soustředění a tvrdší interiér. Ten je pevnější zejména z důvodu aby helma dokonale seděla na hlavě a nepohla se ani o milimetr. Sportovní přilby jsou z velké části vyrobeny pouze z uhlíkových vláken nebo několikavrstvého kompozitu (uhlíkových, aramidových, skelných a technických tkanin). Bezpečnost nade vše. Ale ačkoliv to zní super, v této helmě na dovolenou jet nechcete, protože vás po několika desítkách kilometrech začne tlačit, mačkat a celkově bude na hlavě dost nepříjemná.

 

3. Materiál helmy

Termoplastové helmy

Základní „stavební“ prvek většiny helem z levnější cenové kategorie. Zejména proto že je nejlevnější v nákladu na výrobu. Helmy vyrobené z termoplastu jsou ve většině případů lepené. To znamená že je skořepina helmy vyrobena formou vylisování granulovaných kuliček (nejčastější forma termoplastu) za tepla do připravené formy. Oba výlisky (levá i pravá strana) se poté slepí zatavením a vzniká skořepina helmy. Jak už samy vidíte, nejedná se o zrovna dvakrát bezpečnou variantu a proto na závodním okruhu termoplastové helmy neuvidíte. Nebo alespoň ne u někoho kdo to myslí s ježděním vážně. Pokud však máte helmu pouze na skútr nebo malou kubaturu a nebudete jezdit rychle, termoplastovou helmu klidně použít můžete.

Polykarbonátové/Polyamidové helmy

Nejrozšířenější materiál při výrobě motocyklových přileb. Materiál se vyznačuje dobrou tepelnou odolností ale hlavně skvělou odolností proti nárazu. Výroba helmy pak probíhá formou vstřikování směsi polykarbonátu nebo polyamidu do připravené formy pod určitým tlakem a nastavené teplotě. Po vychladnutí vstřiknuté směsi je forma rozpojena, rozdělána a vzniklá skořepina vyjmuta. V tomto případě je skořepina helmy jednolitá (a zároveň pevnější) na rozdíl od termoplastových lepených půlek. Většina výrobců motocyklových helem důkladně zkoumá možnosti polymerů a polyamidů pro vývoj toho nejlepšího plastu z hlediska bezpečnosti. Polykarbonátové nebo polyamidové helmy se rozhodně nemusíte bát a to ani na okruhu.

Kompozitové helmy

Poměrně rychle se rozvíjející kategorie materiálu. Kompozit je několik navrstvených vláken rozdílných materiálů či tkanin. Nejčastější kombinací jsou uhlíková vlákna (karbon) + aramidová vlákna (kevlar). Nebo z levnější kategorie skelná vlákna (laminát) + karbon, kevlar nebo jiné technické tkaniny. Kompozitové helmy jsou většinou dražší než klasické polymerové a nezřídka i dražší než samotné karbonové helmy. Důvod je ten, že kombinují prvky toho nejlepšího: pevnosti a pružnosti.

Při pádu a nárazu helmy do pevné překážky (například silnice) dochází k působení silného přetížení do oblasti několika málo centimetrů, což může způsobit proražení skořepiny helmy a těžké zranění (proražení hlavy, vnitřní krvácení apod.). Kompozitový materiál svojí vlastností pohltí většinu nárazové energie a díky struktuře vláken rozprostře vzniklou energii do více oblastí. Lze to vysvětlit obdobně jako když skáčete šipku do vody. Pokud skočíte šipku, potopíte se hluboko několik metrů a necítíte téměř žádné napětí. Pokud se vám to ale nepovede a skočíte „placáka“, zůstanete plavat na vodě nebo pár centimetrů pod vodou v bolestech celého těla. A teď si odpovězte na otázku co je pro vás lepší v případě pádu z motorky. Spadnout, praštit hlavou o zem a nechat aby se náraz „potopil hluboko“ nebo raději rozprostřít po celé obvodu? Kompozitové helmy patří ve většině ohledech mezi ty nejbezpečnější.

Karbonové helmy

Materiál ze kterého se vyrábějí ty nejlepší a nejnáročnější produkty. Trupy letadel, supersportovní automobily, luxusní jachty a nyní taky helmy. Uhlíková vlákna (karbon) patří mezi nejpevnější a zároveň nejlehčí materiál na světě. Není proto divu že pronikají i do motocyklového průmyslu a výrobci přileb je čím dál častěji využívají pro své modely. Ovšem stejně jako v případě „královské“ kategorie sportovních integrálních přileb, je použití čistě karbonových helem v běžném provozu značně omezeno.

Získáte sice ultra-pevnou skořepinu, ale na úkor pružnosti. To znamená že i hloupý pád ze skříně na zem může strukturu helmy poškodit. Starší modely karbonových přileb také neměli UV ochranu, díky čemuž helma na sluníčku vybledla a více zkřehla. Nyní je naštěstí vše jinak a UV ochrana přilby je dnes standardem. Ale i tak se nedoporučuje nechávat přilbu dlouhou dobu na sluníčku.

Naopak velkým plusem je již zmíněná pevnost a zároveň lehkost. Závodní helmy tedy sportovní integrální, často dosahují hmotnosti kolem 1,0 až 1,2 kilogramu – což se projevuje daleko menším namáháním krčních svalů a je velice efektivní zejména při vyšších rychlostech. Více o hmotnosti si ale povíme dále. Výrobci se posledních několik let snaží karbonové helmy čím dál více zdokonalovat a cenově přibližovat lidem. Výsledkem je již zmíněná ochrana proti UV záření, několik vrstev lakování popřípadě barvy a vybavenost při zachování pevnosti.

 Materiál helem není vskutku žádná věda a stačí si zapamatovat jen několik málo důležitých věcí. Pokud dbáte o svojí bezpečnost a nehledáte v nejlevnějším segmentu přileb, bohatě vám postačí polykarbonátové/polyamidové helmy. Pokud si chcete trošku připlatit a zároveň dáváte přednost lepším materiálům než plastu a většímu bezpečí, zvolte helmy kompozitové.

Jak už bylo zmíněno u přileb z uhlíkových vláken, každý materiál pracuje a mění se jeho vlastnosti. Je jedno zdali máte helmu z termoplastu, polykarbonátu, kompozitu nebo karbonu – doporučený interval pro výměnu je výrobci helem stanoven na cca 3 roky. Běžně však užívané helmy střední cenové kategorie přežijí při správné údržbě bez změny struktury materiálu až 5 let.

 

4. Příslušenství helmy

Máte vybraný styl helmy a teď už i materiál? Ještě než se rozhodnete nakoupit, podívejte se na prodávané příslušenství a zároveň i výbavu co helma nabízí. Nebudete tak překvapení že najednou něco není vůbec k dostání, něco vám chybí a co chcete to nelze. Přinášíme jednoduchý přehled několika funkcí, respektive výbavy, na kterou je dobré se zaměřit.

UV ochrana

Jak už název napovídá, jedná se o ochranu proti UV záření. Ale ne vašeho zraku. Ochrana je určena pro skořepinu helmy. Díky této ochraně nebude docházet k tak silné degradaci materiálu ze kterého je helma vyrobena a jednoduše vám „helma vydrží déle“. UV ochrana helmy je zpravidla obsažena ve vrstvě barvy nebo laku, ale není to vždy podmínkou. Proto se raději zeptejte prodejce, nebo se podívejte do manuálu/letáku helmy, zdali jím helma disponuje. Většina helem v cenové kategorii 4 – 7 000 Kč již tuto ochranu má, ale za zeptání nic nedáte.

Anti-scratch

Pokud mluvíte jen trošičku anglicky tak vám to musí být jasné. Jedná se o speciální úpravu hledí, díky které se tak snadno nepoškrábe. Takže se nemusíte bát běžných oděrek při odkládání helmy apod. Samozřejmě pořád nesmíte čistit hledí drsnou stranou houbičky, ale věříme že jste to neměli určitě ani v plánu! Pokud si tedy můžete vybírat, zvolte helmu která má tuto povrchovou úpravu hledí. Na rozdíl od „antifogu“ nelze anti-scratch jakkoliv doplnit nebo jím helmu dovybavit. A co je to tedy ten antifog když už jsme jej zmínili?

Anti-fog

Antifog je úprava hledí proti zamlžení. Ačkoliv se to nezdá, jedná se o velmi opravdu velmi praktickou „funkcionalitu“ bez které si ani helmu nedokážeme představit. Představte si situaci že jedete ráno do práce a jelikož vy jste vyhřátí z domova a venku jsou teploty byť i 15°C, dýcháním v helmě zamlžíte celé hledí a nic nevidíte. To moc příjemné není. A to nemluvíme ani o tom že začne v průběhu projížďky pršet, vyjedete do vyšší nadmořské výšky nebo se náhle ochladí. Abyste něco viděli tak si musíte otevřít hledí přilby a vzduch pravidelně větrat. Nic příjemného, zvlášť v dešti. S anti-fog hledím se vám tohle ale nestane a v klidu si jedete jak chcete. Další výhodou je, že pokud má vaše hledí vrstvu antifog, nebo přípravu PinLock, zpravidla je i obsažena vrstva anti-scratch. Pokud vás problematika jak zabránit mlžení hledí zajímá, více informací naleznete v článku: Co je to Anti-fog?

PinLock

PinLock je jednou z technologií jak zabránit zamlžení helmy. Jedná se o nejrozšířenější druh řešení anti-fog a zároveň také nejúčinnější. Ačkoliv je na trhu velké množství chemických přípravků, které „zaručeně“ odstraňují zamlžení hledí, skel apod.. Jediné co opravdu funguje je systém PinLock, který vytváří z vnitřní strany hledí další vrstvu a zabraňuje tak kondenzaci vody vlivem rozdílných vnitřních a venkovních teplot.

Pokud tedy chcete účinně bojovat proti zamlžení a neřešit nepříjemnosti z předchozího odstavce, jsou helmy vybavené systémem PinLock tím nejlepším řešením. Pokud helma nemá standardně PinLock systém, hledejte takovou která má označení „příprava pro PinLock“ nebo „PinLock Ready“ apod. a následně si zjistěte dostupnost PinLock vložek u prodejce. Pokud budete vložku do helmy dokupovat, je potřeba počítat s cenami od cca 600 Kč a více dle výrobce helmy. Více informací jak konkrétně tato vložka funguje naleznete v článku: Co je to PinLock?

Integrovaná sluneční clona

Vyhledávaná funkcionalita zejména sportovně-cestovních integrálních přileb. A hnedka jak si pořídíte helmu s tímto systémem vám bude jasné proč. Už nemusíte řešit jestli si máte vyměnit hledí za tmavé před vyjížďkou a jestli se večer vracet tak, aby vás to neobtěžovalo. Už nemusíte nosit sluneční brýle, které vám po delší jízdě budou vadit… Nyní si jednoduše sklopíte clonu a pokračujete bez přestávky v jízdě. Vjedete do tunelu nebo do lesa a nic nevidíte? Není nic jednoduššího než „cvaknout“ šoupátkem a clona je nahoře. Při výjezdu se na obzoru objevilo sluníčko co vás oslňuje? Clona jde dolů. Případů kdy lze integrovanou sluneční clonu je nespočet a je to velmi příjemný doplněk. Jen musíte počítat s mírným negativem a tím je nepatrně vyšší váha, zpravidla o 150-250 gramů dle výrobce oproti jiným modelům. Při výběru helmy s integrovanou sluneční clonou si pohlídejte aby bylo ovládání na levé straně přilby (abyste nemuseli ubírat plyn) a aby bylo dostatečně vystouplé pro snadnou ovladatelnost v rukavicích. Helmy se sluneční clonou je dobré také vyzkoušet „live“ aby vám clona nenarážela do nosu, nebo naopak nekončila ve výši očí. Což by mělo za efekt že slunce které bude na obzoru clona stejně „neodstíní“.

5. Komfort přilby

Abyste se cítili „jako v bavlnce“ je zapotřebí několika prvků zvyšujících komfort. Nikdo nechce vlastnit helmu která je zvenčí krásná ale uvnitř absolutně nepraktická a nekomfortní. Takže na co je dobré se zaměřit abyste se mohli soustředit pouze na jízdu a nic vás nerozptylovalo?

Ventilace

Jedním z nejdůležitějších prvků helmy je ventilační systém. Levné helmy mají zpravidla jeden vstup v bradové části a občas i horní vstup nad hledím. V případě nízké cenové kategorie nemůžeme o jakési nastavitelnosti ani mluvit, musíte se spokojit jen s funkcí typu ON/OFF. Což má samozřejmě za následek někdy až přílišné chladno nebo naopak teplo – protože díky špatně navrženým průduchům nedochází k cirkulaci vzduchu.

Pokud se přesuneme do kategorie helem v cenách kolem 5 000 Kč, dochází zde k celkovému zlepšení ventilačního systému. Už zde nejsou vstupy umístěné bez rozmyslu a tvaru, ale kompletní promyšlené ventilační systémy. Často jsou zde také ventilační výstupy v zadní části helmy, které pomáhají odvádět teplo uvnitř helmy. Abyste pochopili pojem „promyšlené“ – s ventilačním systémem se počítá již při výrobě skořepiny a vnitřní tlumící EPS vrstvy. Například jsou v této fázi výroby zavedeny mírné drážky do skořepiny nebo EPS a celý interiér je přizpůsoben vzduchovým kanálům uvnitř helmy.

Výsledkem je, že nasávaný vzduch ať už z bradové nebo horní ventilace je rovnoměrně rozprostírán po celé hlavě a to i na bocích. Výhody jsou jasné, promyšlený ventilační systém jednoduše zlepšuje teplotní klima uvnitř helmy. Nemusíte tak často (jestli vůbec) otevírat hledí, nepotí se vám hlava, dobře se vám dýchá a všechno funguje jak má. Lepší helmy pak mají ještě extraktory pod jakýmsi aerodynamickým „schodem“ v zadní části helmy. Pomocí obtékajícího vzduchu je vzduch z helmy doslova vysáván a zrychluje se tak celkový objem vyměněného vzduchu unitř. Přirovnání je podobné jako když otevřete v domě nebo bytě obě okna a čerstvý vzduch příjemně proudí obydlím.

Interiér – vnitřní materiál helmy

Další velmi důležitým prvkem je materiál vnitřku helmy. Pamětníci si zajisté pamatují koženkové interiéry stařičkých helem Cassida (neplést s nově vzkříšeným jménem značky) z 80. let. Naštěstí doba pokročila a přes ne zrovna dvakrát jemné technické tkaniny jsme se dostali k různým mikroplyším, měkčeným tkaninám a jiným příjemným materiálům.

Samozřejmě nejde pouze o materiály ale také o tvar interiéru. Namísto původní jednoduché výplně je dnes většina interiéru přileb testována na jezdcích, případně modelována za pomocí 3D kamer při snímání hlav závodníků a následně testována. S čímž souvisí jeden z nejdůležitějších bodů a tím je – helma vám musí perfektně sedět!

To znamená že musí ze začátku tlačit a nesmí se téměř ani pohnout. Lícnice musí být správně umístěny na lících a tvářích, horní a boční část interiéru musí přesně kopírovat vaší hlavu a brada nesmí narážet do přední části helmy. Jedním z nejjednodušších testů jak zjistit zdali vám helma dobře sedí je zatřepání hlavou zleva doprava a obráceně. Pokud se helma pohne o pár milimetrů je všechno v pořádku. Ale pokud máte pocit že se helma otáčí kolem osy nebo třeba lícnice zasáhnou do poloviny pusy, je vám helma velká a tím pádem i nebezpečná. Dneska jsou na trhu dostupné velikosti od XXXS až po 3XL, takže rozhodně nemusíte brát nepadnoucí helmu.

Navíc skoro každý výrobce dodává skořepiny o dvou velikostech tak aby byly proporciální k tělu. A pokud se zrovna ohlížíte ve středním nebo vyšším segmentu motocyklových helem – velká část výrobců nabízí vyměnitelné vnitřky helem o několika velikostech, takže se nebojte zeptat prodejce! Ovšem pamatujte na zlaté pravidlo – helma vám musí perfektně sedět a musí vás decentně mačkat (nebojte, ona se „vymačká“ za několik kilometrů).

Postupujeme dále! Helma vám sedí ale pořád nevíte jestli ji vzít? Máme tady ještě několik rozhodujících faktorů. Ať už máte v plánu dlouhé nebo krátké projížďky, rozhodně vybírejte helmy které mají vyměnitelný a pratelný interiér. Předejdete tak nepříjemnému zápachu, který vás na konci nebo klidně i v polovině sezóny podle vašeho nájezdu potká. A věřte že je jednoduší vyndat interiér a hodit jej do pračky a následně usušit než neustále používat desinfekční spreje, čistit vnitřek vlhkým hadříkem apod. Pokud nosíte dioptrické brýle, je vhodné prozkoumat zdali má interiér helmy vybraní pro nožičky brýlí. Většinou je to řešené ubráním materiálu nebo jakýmsi „tunelem“.

Aerodynamika / hlučnost helmy

Nezbytný prvek který musíte brát v potaz je vnitřní hlučnost helmy a aerodynamika. Asi si dokážete představit jak by bylo příjemné mít na hlavě přilbu ve tvaru čtverce a jak by vzduch „perfektně“ tento tvar obíhal. Na trhu jsou aktuálně dostupné dvě aerodynamická řešení: oválné helmy a téměř kulaté (neutrální). Rozdíl v obtékání vzduchu lze skvěle vysvětlit pomocí Gaussova rozdělení pravděpodobnosti viz článek na Wikipedia. Pokud ale nejezdíte mistrovství světa, tak rozdíl mezi oválnou helmou a kulatou pro vás bude minimální. A pokud mistrovství světa nebo MotoGP jezdíte, určitě máte tým specialistů kteří vám řeknou co a jak 🙂

Zbývá tedy hlučnost helmy, která hraje ve většina případů opravdu rozhodující roli zdali helmu koupíte či nikoliv. Protože není nic otravnějšího než hučení, pískání a jiná netěsnost v helmě. Je vám určitě jasné že nechcete jezdit v helmě několik hodin za zvuku svištění vzduchu, protože to je opravdu peklo. Takže co uděláte až si půjdete koupit helmu?

Vyzkoušíte ji za jízdy na motorce. Ve většině případů jsou majitelé českých moto obchodů sdílní k zapůjčení a otestování – například když zaplatíte zálohu nebo plnou cenu helmy. Doporučujeme vyzkoušet všechny možné rychlosti ve kterých máte v plánu se pohybovat.

Tím neříkáme ať letíte okamžitě 250 km/h, ale pokud to situace a zákony (samozřejmě na německé dálnici) dovolí, je lepší když ji otestujete i v těchto rychlostech. Nejlepší je pokud jedete ustálenou rychlostí a máte čas poslouchat hlučnost přilby. Tedy samotné prudké zrychlení a zase brždění při kterém se musíte soustředit na rušný provoz nejsou ideální podmínkou k testu hlučnosti přilby. Kdežto poloprázdná rovinka ano a čím delší tím lepší.

Vliv na hlučnost má samozřejmě spousta prvků. Je jím tvar helmy (viz aerodynamika), ventilační systém a jeho vstupy a výstupy, zakřivení spodní hrany helmy, těsnost kolem hledí a v neposlední řadě také deflektory. Při testování hlučnosti na projížďce určitě vyzkoušejte různé nastavení ventilačních otvorů a pozice hledí – tam se zpravidla ukrývá nepříjemný pískot, který dokáže po zakoupení překvapit. Většina helem ze střední cenové kategorie již standardně deflektory brady a nosu nabízí v balení a ačkoliv rozdíl v hlučnosti není takový, každé ztišení interiéru se počítá.

Takže při kupování helmy vždy otestovat hlučnost za jízdy!

Hledí / Plexi helmy

Určitě znáte to ženské pořekadlo „čím větší tím lepší“, no a nejinak je tomu i v tomto případě. Tedy pokud se bavíme o přilbách které využijete hlavně v provozu a na silnici, namísto závodního okruhu. Tam zase platí trošku jiná pravidla (příliš vysoké hledí by rušilo jezdce od soustředění).

Klíčovým faktorem je v tomto případě výhled, takže pokud vybíráte helmu, je dobré se zaměřit aby měla široké hledí a výrazně vás neomezovala v periferním vidění. U cestovně sportovních modelů není na škodu ani výška hledí (většina výrobců krom závodních helem ji má v pořádku). Protože pokud budete mít helmu s nízkým hledím (zejména závodní/sportovní helma na okruhy) budete muset zastavovat o pár metrů před semafory, horními cedulemi apod. než ostatní účastníci provozu. Takže z hlediska komfortu vždy koukejte po co nejvyšším a nejširším hledí.

Dnešní doba navíc nahrává výměnným mechanismům plexi kdy není zapotřebí nářadí. Takže sejmutí hledí je otázkou maximálně několika desítek vteřin. A pokud nemáte helmu s integrovanou clonou, je tento systém rychlé výměny opravdu vítaný. Hledí přilby je možné koupit také samostatně (od cca 500 – 1500 Kč) dle výrobce vaší helmy a druhu zabarvení. Na trhu jsou hledí, která jsou ztmavená (kouřová) a ochraňují tak proti slunečnímu záření a zároveň tím „nahrazují“ sluneční brýle. Ovšem cesta ve večerních hodinách není s tímto plexi příjemná a je tak lepší sebou vozit průhledné a následně jej vyměnit. Dále zde máme iridiové plexi, které má hezkou povrchovou úpravu a slouží podobně jako kouřové hledí. Jen s tím rozdílem že ve večerních hodinách lze použít o něco více. Další jsou pak žluté plexi (vhodné zejména za deště) a jiné barevné kombinace dle výrobce. Vždy si ověřte že jsou náhradní plexiskla pro vaší helmu k dispozici! Uvítáte to zejména v momentě kdy si jej poškrábete (i když máte anti-scratch tak pád helmy na štěrk a sklouznutí to moc nezachrání).

Výbava helmy

Když už si kupujete novou helmu tak kromě dobré bezpečnosti chcete i dobrou výbavu. Pokud je to vaše první helma tak zpravidla nevíte co by měla mít, ale vzhledem k předchozím odstavcům již tušíte. Pokud už nějaký čas jezdíte, můžete klidně těchto pár odstavců přeskočit, protože nejspíše víte co chcete a potřebujete.

Budeme vycházet z toho že vaším působištěm bude zejména silnice a nikoliv lesní cesta nebo motokrosová trať. Takže jakou výbavu zvolit?

  • PinLock – rozhodně doporučujeme systém hledí PinLock. Dnes si už stěží dokážeme představit helmu bez této antifog ochrany. Pokud chcete to nejlepší, hledejte inovovaný model se zvětšeným úhlem označovaný jako PinLock Max Vision.
  • Integrovaná sluneční clona – odpadá nutnost vozit náhradní hledí v případě večerního návratu z projížďky a sluneční brýle. Pokud nevážíte 50 kg i s postelí, nějakých pár desítek gramů navíc na helmě téměř nepoznáte. Pokud jezdíte zejména delší cesty a plánujete projet několik zemí, je integrovaná clona skvělým pomocníkem.
  • Interkom – při výběru helmy je dobré ověřit, zdali má vybrání v oblasti uší pro interkom. Popřípadě zdali je možné interkom dokoupit a jaké jsou doporučené modely od výrobce. Ne totiž každý interkom pasuje do každé helmy. Několik výrobců proto vyrábí své vlastní interkomy aby nedocházelo ke zhoršení komfortu jezdce. Samozřejmě pokud jezdíte většinou sami a „kolem komína“ tak interkom nepotřebujete.
  • Bradový a nosní deflektor – není to sice nutnost, ale ke zlepšení klima, aerodynamiky a celkové cirkulace vzduchu uvnitř helmy velmi pomůže.
  • Emergency systém – ať už je to EQRS nebo jiný bezpečností systém sundání helmy, určitě je vítaným společníkem. Zejména v případě nehody. Při pádu řidiče motocyklu se totiž musí ve většině případů sundat helma, ale vzhledem k riziku vnitřního zranění nebo poškození páteře musí být sundána opravdu jemně. A přesně pro tyto případy jsou různé „emergency“ systémy, díky kterým záchranář vyndá lícnice a helmu bez přílišného pohybu hlavy jezdce opatrně sundá. Více o bezpečnostním (emergency) systému naleznete v článku: Co je to E.Q.R.S?
  • Hmotnost – ideální hmotnost přilby neexistuje, ale platí že čím lehčí – tím méně budete namáhat krční svaly. Když se budeme bavit o nejrozšířenější velikosti „L“ integrálních přileb, nabídka na trhu poskytuje průměrnou váhu 1 450 gramů. Což není pro běžného člověka problém. Lepší kompozitové helmy pak mají zhruba o 50 až 150 gramů méně a závodní karbonové atakují hranici 1 050 – 1 100 gramů. Čím větší velikost, čím více vybavení (clona, pinlock, interkom…) tím vyšší váha.
  • Nastavitelné hledí – není potřeba popisovat funkčnost vyklápění hledí, ale „milimetrový“ posun s možností uzamknutí je to co chcete. Díky zámku nebo i silnému aretačnímu mechanismu hledí (vyzkoušíte při testovací jízdě) nebude docházet k zaklapnutí hledí pokud je otevřené třeba jen na 3-5 milimetrů při vyšší rychlosti. V parném létě tuhle funkcionalitu opravdu oceníte.

 

6. Bezpečnost přilby

Homologace ECE 22.05

ECE je zkratkou pro Economic Commission for Europe a číslo 22 označuje Regulaci č. 22, přičemž 05 odkazuje na konkrétní pozměňovací návrh. Účelem této směrnice a regulace je bezpečností test vyráběných helem a jejich následné schválení do provozu. Takže jeden z mála zákonů a regulací, které mají z dílny Evropské Unie opravdu smysl. Pokud tedy hledáte a kupujete helmu na motorku, určitě vyžadujte homologaci ECE 22.05. Poslední dobou jsou standardy ECE aplikovány po celém světě a to dokonce i v Austrálii, kde si hlavu s homologacemi moc nelámou.

Pro „zajetého“ výrobce helem není až takový problém tyto specifikace při výrobě dodržet. Primárním účelem je ochránit spotřebitele od nákupu helmy, se kterou vám výrobce řekne že je zaručeně bezpečná i když bude vyrobena z bambusu a vypolstrována molitanem.

A co že se tedy testuje? Tuhost, síla počátečního nárazu, tření, odolnost hledí, viditelnost přes hledí, pevnost řemínku a pohyb na hlavě (ujištění že helma zůstane v případě nárazu na hlavě). Zároveň se testují podmínky životního prostředí, takže reakce na různá rozpouštědla, vysoké a nízké teploty, ultrafialové záření a vlhkost. Testování je zpravidla prováděno na helmách, které jsou výrobcem považovány za nejslabší z konkrétní modelové řady. Celá metodika je poněkud více komplexnější ale nebudeme vás s ní zatěžovat. Stačí si jen pamatovat že až budete kupovat helmu tak vždy s certifikátem ECE 22.05!

Zapínání helmy

Dnes je na trhu několik variant zapínání řemínku helmy. Mezi nejrozšířenější patří rychlospona a zapínaní pomocí dvojitého D kroužku. Rozdíl je pouze v upevnění helmy na hlavě ale faktický rozdíl není žádný. Dvojité D kroužky používají zejména cestovně-sportovní integrální helmy a čistě závodní přilby. Rychlosponu najdeme na většině výklopných helem, otevřených přileb a „integrálek“ s nižší cenou.  Ovšem není to tak vždy a záleží hlavně na výrobci a jeho rozhodnutí jaké zapínání použije.

EPS vrstva

Jedním z nejdůležitějších prvků helmy je tlumící vrstva mezi skořepinou a polstrováním hlavy jezdce. V 99 % se jedná o vrstvu EPS neboli zpěňovatelný polystyren. Každý výrobce se snaží přijít s tím nejbezpečnějším řešením ale prozatím se nic nevyrovnalo EPS. U lepších helem se ovšem můžeme setkat s několika vrstvami EPS rozdílných hustot. Nejtypičtější je užití dvou vrstev s rozdílnou hustotou což má za následek plynulé a lepší pohlcení nárazu který vznikne pádem nebo nárazem do překážky. V zásadě platí že čím více vrstev EPS tím lepší bezpečnost, proto jsou sportovní helmy vybaveny až 6 vrstvami. Pro běžné použití ale bohatě postačují helmy s 2 až 4 vrstvami EPS.

Testy SHARP

Abyste při tom hledání bezpečné helmy nebyli sami, existují nezávislé testy SHARP. Což ve skutečnosti znamená Safety Helmet Assessment and Rating Programme. Celý projekt je pod záštitou vlády Velké Británie, která se snaží pomocí testů ukázat veřejnosti jak je která přilba bezpečná.

Samotný institut testuje přilbu 32 druhy nárazů a prioritou je získat data o možném poškození hlavy a mozku. Data jsou poté vyhodnocena a pro snazší pochopení interpretována do 5-hvězdičkového ohodnocení a grafického zobrazení dle závažnosti. O tom jak celý test funguje se můžete podívat na animaci na stránce https://sharp.dft.gov.uk/content/animation. Stránky pro nezávislé testování bezpečnosti přileb mají adresu https://sharp.dft.gov.uk/.

7. Design přilby

Design je čistě subjektivní věc a co se líbí jednomu to se nemusí líbit druhému. Naštěstí si to uvědomují i výrobci přileb a nabízejí čím dál větší množství designů z výroby. Dříve jste se totiž museli spokojit jen s několika málo barvami a jednoduchými grafikami. Dnes je situace zcela jiná a jelikož v každém z nás je touha po troše individualismu, někteří výrobci nabízí až 30 barevných variant jednoho modelu helmy.

Platí jakési pravidlo že čím více je grafika složitější, tím více peněz zaplatíte. Proto jsou helmy v bílé nebo černé barvě nejlevnější a proto není problém zaplatit za dokonalou repliku závodní helmy i více než 3 000 korun. A to se pořád bavíme o stejném modelu. Pokud budete chtít jednodušší grafiku, tak oproti původní „čisté“ barvě je rozdíl v ceně od 500 po 1 500 korun.

Pokud se ani s touto variantou nespokojíte a budete chtít něco úplně jiného, budete muset zaplatit lakýrníkovi. Cena za klasické „polití barvou“ dle vašeho přání se pohybuje mezi 2 – 4 000 Kč a pokud chcete opravdu něco speciálního jako je airbrush připlatíte o dost více. Dle složitosti návrhu pro airbrush se pak ceny pohybují od 3 000 Kč za jednoduchý design až třeba po 20 000 Kč od opravdových specialistů.

A je to! Je konec!

Pokud jste to dočetli celé až sem, tak gratulujeme! Právě teď víte všechno důležité co potřebujete znát k výběru správné helmy na motorku. Je dobře že jste se rozhodli koupi helmy nepodcenit, protože výběrem nesprávné helmy zemře na silnicích až 50 řidičů motorek. Na co ještě čekáte? Utíkejte nakupovat!

Pokud jste ženského pohlaví, nebo hledáte dámské helmy na motorku, inspirujte se naším článkem: Dámské motocyklové helmy.
Chcete si tento článek uchovat na déle? Stáhněte si jej jako PDF na této adrese MotoHodnoceni.cz/Jak-vybrat-helmu-na-motorku.pdf

Přidejte své hodnocení!

Please enter your comment!
Please enter your name here