Jak zabezpečit motocykl proti krádeži? – Mechanické zabezpečení

Rozhodujete se jakou variantu ochrany svého dvoukolového „miláčka“ zvolit? Na trhu nalezneme hezkou řádku motoalarmů, ať už těch základních s jednoduchým systémem odpojování baterie, nebo sofistikovaných s monitoringem GPS souřadnic a ovládáním přes SMS mobilního telefonu včetně startování. Jenže jaký moto alarm je ten správný?

Možností je bezpochyby více. Můžete si vybrat mechanické zabezpečení pomocí řetězu, zámku na kotoučovou brzdu, elektronického motozámku na kotoučovou brzdu s alarmem nebo jednoduchý imobilizér. Který už má většina nových motorek ale montován od výroby. Stejně tak jako klasický zámek řídítek. Ale pokud jste si někdy zkoušeli jeho pevnost, je vám jasné že tohle rozhodně stačit nebude. V tomto článku se podíváme, jaké „motoalarm“, respektive mechanické zabezpečení motocyklu vybrat.

Všechno samozřejmě záleží podle nastaveného rozpočtu. Bezpečnostní moto řetězy pro připevnění k pevné překážce začínají na zhruba 500 Kč za základní (a bohužel také jednoduché k překonání) až po 5 000 Kč za speciální válečkové z tvrzené slitiny kovu, který zdrží i profesionály.

Moto zámky na kotoučovou brzdu

Pokud volíte cestu elektroniky a představa že sebou taháte několika kilový moto řetěz se vám moc nelíbí, je nasnadě řešení v podobě zámku na kotoučovou brzdu. Většina dnešních motozámků na kotoučovou brzdu je dodávána s alarmem a vlastním čidlem (zpravidla 3D senzor (snímá 3 osy náklonu a pohybu)) a sirénou s výkonem mezi 90 – 120 dB. Ceny základních moto zámků na kotoučové brzdy začínají kolem 400 – 600 Kč, ale nejen že se málokdy v těchto zámcích užívá tvrzené oceli, občasné zasekávání mechanismu není problém. Pokud už volíte tuto cenovou kategorii, určitě hledejte zámek bez zbytečných funkcionalit a z tvrzené oceli. V této cenové kategorii je celkem dobrou volbou moto zámek od společnosti TOKOZ.

Zobrazit prodejce TOKOZ Alarm Disc Lock MOTO

Ve vyšší cenové kategorii mezi 1 500 – 2 000 Kč, nalezneme už velmi kvalitní moto zámky s pohybovým a otřesovým čidlem, ochranou proti zmražení a dvojitým zamykacím systémem. Klasickým představitelem těchto kvalitních zámků je třeba výrobce XENA.

Zobrazit prodejce Xena XX14

xena

V nejvyšší a nejkvalitnější kategorii se pohybujeme v cenách mezi 2 500 – 5 000 Kč za pouhý motozámek na brzdu. Jenže zde taky dostáváte to nejlepší nejen z hlediska použitého materiálu a technologií, ale také z hlediska uživatelské přívětivosti. Design je v tomto případě druhořadý ale samozřejmě na něho část zákazníků slyší. Vysoce citlivé 3D senzory jsou zde na denním pořádku (nebojte se, nebudou se spouštět pokaždé, když proběhne kolem stroje pes), stejně tak jako výkonné sirény s opravdu nepříjemným zvukem, speciální cylindrické vložky a třeba i stylové přenosné pouzdro. Typickým představitelem této třídy je společnost ABUS.

Bezpečnostní řetězy

Situace u bezpečnostních řetězů je podobná jako v případě zámků na kotoučovou brzdu. První cenová kategorie začíná na 200 – 500 Kč a v této cenně naleznete řetězy vhodné tak na odstrašení dětí, opilců a zlodějů amatérů. Většinou se jedná o ocelové lano v gumovém/silikonovém obalu, buď s mechanickým kódovým zámkem jako známe z kol (ostatně on je to téměř stejný „řetěz“) nebo klasickým visacím zámkem. Tady je špatně téměř všechno a opravdu se vyplatí minimálně pár stokorun přidat.

Střední segment bezpečnostních řetězů pro motocykly začíná na zhruba 800 korunách a končí kolem ceny 1 500 Kč. Tady už získáte robustnější řetěz se silnějšími oky (jako minimum berte 10mm) nebo ještě lépe článkový řetěz (složen z ocelových článků), potažen pevnou textilií, která se hůře se stříhá/přeřezává a zároveň slouží jako ochrana laku. To vše z tvrzené oceli a zámkem s ochranou proti odvrtání (vyšší cenová hranice).

Recenze bezpečnostního motocyklového řetězu

Nejvyšší kategorie začíná s cenou zhruba od 1 800 Kč a rozpíná se až k 5 000 Kč za bezpečnostní řetěz. Za tuto cenu ovšem získáte vysoce kvalitní řetězový motozámek z tvrzené oceli, zpravidla s tloušťkou oka nebo článku 12-16 milimetrů, ochranným pláštěm, zámkem odolným proti odvrtání a přemražení, kódovou kartou a přepravním pouzdrem. Výhody není třeba dále rozebírat. Mírnou nevýhodou může být váha, která se u těchto bezpečnostních řetězů pohybuje mezi 4 – 7 kilogramy dle zvolené délky.
Z osobních zkušeností doporučujeme volit střední variantu u obou produktů a chytře kombinovat. To znamená například užití motozámku na brzdový kotouč na přední kolo namísto zadního (u sportovních a cestovních motorek). Přeci jen se bude případnému zloději hůře zvedat přední kolo s váhou motoru, nádrže a elektroniky než zadní část kde máme jen výfuk a podsedlovku. V případě chopperu, cruiserů, velkých skútrů je to zase obráceně. Pokud také pořizujete bezpečnostní řetěz, dobře zvažte k čemu jej poutáte. Sedmikilový bezpečnostní moto řetěz je opravdu dobrou investicí, ale ne pokud jeho druhou část připoutáte k hliníkovému jeklu nebo zábradlí z polo zrezlých trubek. Ideální je v tomto případě zabetonované ocelové oko nebo jiný velmi těžký (tím myslíme minimálně stovky kilogramů) předmět.

V dalším dílu si povíme více o elektronickém zabezpečení motocyklu, motoalarmech, gps sledovácích systémem apod.: Jak zabezpečit motocykl proti krádeži? Jaký moto alarm vybrat?

1 hodnocení

Přidejte své hodnocení!

Please enter your comment!
Please enter your name here